Mozgás fejlődése
| Beszéd fejlődése
| Értelem fejlődése
| Magatartás fejlődése
|
|
|
|
|
Nagymozgások
|
|
|
|
Egyedül
feláll, nem támaszkodik. Guggoló testheyzetből fel tud állni egyedül,
vagy tenyerét ellökvén a talajtól feltámaszkodik. Lehajol, leguggol
játékaiért álló helyzetből
| Ebben a korban még néhány szótagot kimondanak ugyan, de lényegében a beszédre jellemző még a halandzsa
| Előszeretettel dugja be ujjacskáit különböző mélyedésekbe- mint a fürdőkád lefolyója, vagy épp orrocskája.
Szívesen bepakolja és kipakolja játékait a játéktartó dobozkájából.
| A
tárgyak tükörbeli képmását valódinak tekinti- megpróbálja azokat
elérni- például saját magát nézegetvén a tükörben puszid dob magának.
|
Egy vagy két kézzel kapaszkodva jár,tanulgatja fel és lemászást.
| Igyekszik az arcjáték kifejezését utánozni
| Kockajátékok használatakor az egymásra épített építőkockákat szívesen leszedegeti akár egyesével is, majd visszaépíti.
Könyveket már elég ügyesen lapozgatja kicsi ujjacskáival.
| Próbálja édesanyját befolyásolni a saját akaratára.
Igyekszik
távol tartani magát azoktól a helyzetektől amiktől leszidhatják, a
felszólításokra engedelmességgel reagál, ettől függetlenül a kényszerítő
tanítási kísérletekre makacsul reagál. Kézzel lábbal tiltakozik ha éppen a játéktevékenységét akadályozzák.
|
Krétával
mér irka- firkál. A játékokat a fogantyújuknál fogja meg. Ebéd közben
már akár váltott kézzel is tud csipegetni tányérjáról,
Szereti lehúzni lábáról zokniját.
| A
"nem" szótagok használata már elég sűrűn előfordulhat, azonban
leginkább még a mama, papa szavak kiejtése esik számára könnyebb
megoldásnak
| Ugyanazt
a mozgást szívesen gyakorolgatja különböző testhelyzetekből, hogy
felismerje azok különbségeit- azonban ezt már mind tudatosan tesz és
tudja azok következményeit.
| Helytelen viselkedései miatt bűntudatot érez.
Néha bosszantó hadjáratot indíthat a szülői korlátozások miatt.
|
Ülés
állásból sikeresen leguggolva leül
| A miáu, vagy vau-vau kifejezéseket már felismeri és hozzá tudja csatolni az adott állatot is
| Mozgásait
a járás segítő eszközök bármelyikével képes véghez vinni, legyen az egy
kis szék, vagy egy olyan játék, motorka, bármi, amiben megkapaszkodván
maga előtt tudja tolni és így maga előtt tolva tud vele közlekedni.
A cica megjelenésére nyávogással reagál és felnéz, ha egy kismadárkát lát.
| Ha ebben a korban sokat találkozik más gyermekekkel, akkor nme csak szüleik- de a gyermekek mozgásformáit is ellesheti.
Másik
gyermek társaságában egymaga játszik, de a gyermek mellett, de nem
kapcsolódik össze a tevékenysége közös tevékenységgé még. |